Teknik i stikord

Styretøjet   

Skal fungere let, sikkert og hurtigt

Rattet (hjulene) skal kunne drejes let fra yderpunkt til yderpunkt uden noget sted at virke strammere, eller afgive "smaske" eller "knæk" lyde,
Der må ikke være ratslør og hjulene skal præcist følge rattets bevægelse.

Styretøjet skal være selvoprettende, dvs. at forhjulene af sig selv, efter drejning søger tilbage i ligeudstilling når du slipper rattet.

Ratslør
Det stykke man kan bevæge rattet uden at forhjulene følger med.

Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i styreapparatet som helhed eller i dets enkelte dele.

Ved nyere biler må der normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelse (i biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor).

Slør i hjullejer 
Kontrolleres ved at tage fat i hjulet foroven og vrikke ind- og udad. Føler man at hjulet "giver efter", og der samtidig høres en knækkelyd, er der slør i lejet og bilen skal til reparation.

Servostyring
En anordning der gør rattet lettere at dreje. Servostyring virker, ligesom driftsbremsen, ved hjælp af væske.

Væsken skal ligge mellem min. og max. i beholderen, der ligeledes normalt er placeret i motorrummet.

Kontrol af, om servostyringen er i orden, undersøges ved at dreje let på rattet mens motoren er slukket. Rattet skal føles trægt og tungt at dreje.

Derefter startes motoren, og nu skal rattet føles let at dreje.

Bremser
En bil skal være forsynet med 3 bremser: Driftsbremse (fodbremsen)

Skal være indrettet som en 2- kreds hydraulisk fodbremse (virker med væske), i modsætning til parkeringsbremsen der er mekanisk.

Bremsevæsken skal stå mellem min. og max. i beholderen (normalt placeret i motorrummet). 

Driftsbremsen skal kunne standse bilen på højst 6 m., ved en hastighed på 30 km/t, på en lige tør og plan vej.

Fodbremsen
Skal virke på alle hjul og kunne bremse bilen sikkert, hurtigt og virksomt ved alle hastigheder.


Pedalen skal være forsynet med en rillet overflade.

Pedalen må aldrig kunne trædes længere end halvvejs i ned, når der trædes hårdt på pedalen.

Pedalen skal have en lille frigang på max.1 cm.

Pedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.

Pedalen skal sidde fast og må ikke have noget sideslør.

Nødbremsen
En del af 2-kreds bremsesystemet. Hvis den ene kreds går i stykker, virker den anden stadigvæk. Det kaldes for nødbremsen.

Bremsens vej gennem systemet ( kort )
Når du træder på bremsepedalen går en trykstang igennem vakuumforstærkeren ind i hovedcylinderen. Her trykker stangen de to stempler frem, så der nu dannes tryk i hovedcylinderen. Trykket i bremserne omsættes fra væsketryk til mekanisk tryk. Det sker når væsketrykket presser bremseklodser/ bremsebakker, som så gå ud og bremser skiven eller tromlen

Nødbremsen skal kunne standse bilen på højst 12 m. ved en hastighed på 30 km/t.

Parkeringsbremse (håndbremse) 

Mekanisk håndbremse (f.eks. kabeltræk).

Håndbremsen skal kunne holde bilen standset på hældende vej på 18 %.

Håndbremsen skal kunne stå fastspændt.

Håndbremsen skal virke på mindst 2 hjul på samme aksel.

Bremseforstærker
En bremseforstærker gør det meget lettere at bremse, idet den øger trykket på bremsepedalen.

Den kontrolleres ved, at man med slukket motor pumper pedalen til den bliver hård og fast (6-7 gange) for at fjerne vakuum fra beholderen.

Herefter trædes pedalen atter ned og holdes under konstant tryk, medens motoren samtidig startes.

Hvis pedalen nu synker yderligere lidt ned, er bremseforstærkeren i orden.

ABS bremser
ABS betyder Anti-blokerings-system, dvs. at hjulene ikke blokeres ved hårde opbremsninger. Dette giver normalt en bedre og mere sikker bremsning.

ABS-lampen skal slukke kort tid efter motoren startes, i modsat fald er kørsel ikke tilladt, idet der så kan være fejl i bremsesystemet.



Lygter, reflekser og horn:


Foran skal bilen være forsynet med:

Positionslyset
(parkeringslyset)
Skal kunne ses i en afstand af mindst 300 m. foran bilen.

Anvendes ved standsning eller parkering på uoplyst vej.


Nærlyset oplyse 30m         
Fjernlyset oplyse 100m

 
 


Nærlys
Skal være asymmetrisk højre rettet og

kunne oplyse vejen foran bilen mindst 30 m.

Må ikke være blændende.

Skal have et fald på mindst 1% (1 cm.pr.m.).

Fjernlys
Skal kunne oplyse vejen foran bilen mindst 100 m.


Skal i førerkabinen være forsynet med en blå kontrollampe.

Lygterne generelt
Skal have hvid eller gullig farve.

Være parvis ens i lysstyrke og symmetrisk anbragt på køretøjet.

Være rene og ubeskadiget

Bagpå skal bilen være forsynet med:

Baglygter
Skal kunne ses mindst 300 m. bagved bilen, og må ikke være blændende.

Stoplygter (bremselygter)
Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne
(ældre biler kan nøjes med 2 stoplygter)

Nummerpladebelysning 
Mindst én hvid, der skal lyse så kraftigt, at nummerpladen tydeligt kan læses på 20 m's afstand bag bilen.

Reflekser (bagudvendende) 
Være godkendte og mærkede.

Reflekserne må ikke være trekantede.

Lygtetændingstid 
Fra solnedgang til solopgang, samt i øvrigt om dagen når det p.g.a. mørke, tåge, dis, regn, sne eller lignende dårlige sigt- eller lysforhold, er nødvendigt med lys for at blive set, eller tilstrækkelig tydeligt kunne se andre.

Motordrevne køretøjer skal om dagen køre med nærlys eller særligt kørelys. I lygtetændingstiden (som også kan være om dagen) skal dog mindst nærlyset være tændt.

Horn og blinklys
Horn skal have en klar tone, og må ikke ændre frekvens.

Horn må kun benyttes til at afværge en fare, og ellers ikke
.

Blinklygter
To blinklygter foran og bagpå bilen samt én på hver side af bilen.

Skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.

Skal blinke 1-2 gange pr sekund eller ca.120 gange minut.

Havariblinket
Skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.

Anvendes ved havari og kødannelse

Motor og udstødningssystem m.v.

Karosseriet
Skal være uden skarpe kanter (rust, tæring m.v.) og må ikke være monteret med farlige emner (kølerfigurer) eller udragende dele som f.eks. pyntelister eller kofangere efter sammenstød.

Motorhjelm
Bagklap og døre skal være låsesikret, så de ikke kan springe op under kørslen.

Bilen skal i øvrigt være forsynet med en godkendt tyverisikring (ratlås, gearlås el. lign.)

Motoren 

Motorolie
Skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. og min. mærker eller efter instruktionsbogens anvisninger.

Kølervæske
Skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.

For lidt olie på motoren eller for lidt vand i kølersystemet, kan medføre at motoren ødelægges.

Sprinklervæske
Skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.

Bremsevæske
Skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger. Væskestanden skal stå mellem min & max.

Motoren generelt
Må ikke udvikle unødig støj eller røg, eller være tilsølet af olie. Udstødningen skal dæmpes af en lydpotte, der skal sidde fast.
Rør og dæmper skal være tætte.


Kulilte

(i motorens udstødning) er livsfarlig at indånde. Den kan ikke ses, smages eller lugtes og optages i blodet i stedet for ilt. Ved røjudvikling i garagen, åbm da straks for udluftning og undgå at trække vejret i gulvhøjde, kulilte er tungere end ilt og fortrænger ilten nede ved gulvet.

Førstehjælp: Sluk motoren på bilen, åbn for udluftning, træk evt. personer ud i det fri, yd førstehjælp og tilkald hjælp på 112. Start derfor aldrig motoren i et lukket rum. Selv små mængder kan give hovedpine eller kvalme.

Sikkerhedsseler

Skal være godkendte. Biler skal normalt være forsynet med sikkerhedsseler på alle siddepladser. Alle i bilen skal anvende sikkerhedssele.

Bærende dele:
Der skal være samme type dæk på alle hjul (ikke nødvendigvis samme mærke) og de skal være pumpet op til et lufttryk efter bilfabrikantens forskrifter:

Dæk

 

Hjulfælge og hjullejer skal være ubeskadigede. 

Der skal være et dækmønster på mindst 1,6 mm.

Eventuelt retningsbestemt dæk skal være monteret i korrekt omløbsretning. Pilen skal pege fremad i kørselsretningen.

Pigdæk
Må kun benyttes fra 1. november til 15. april, og skal i så fald være monteret på alle bilens hjul.

Støddæmpere
Har til opgave at holde hjulene i kontakt med vejbanen hele tiden. Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.


Held & lykke med kørekortet !

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

27.06 | 13:02

Hvis man til køreprøven med højre forhjul køre på kantsten ved højresv., har orienteret sig i spejle og manu. og Ingen kommer, må den sagkyn. Så hive i rattet?

...
11.10 | 17:42

Hejsa Kim . Jeg har et spørgsmål om førstehjælp. Kan du ringe på 40278580

...
22.08 | 23:00

Hej Kim :)
Tror vidst jeg har vedlagt min Email nedenunder, og du skulle vidst gerne kunne se den så vidt jeg forstår! :)
vh. Emma

...
29.04 | 20:57

hejsa kim. kan ikke finde nogle steder hvor jeg kan kontakte dig. kan du ikke kontakte mig? 51207386

hilsen Mads Emil

...
Du kan lide denne side